Se împlinesc 36 de ani de la deschiderea primei linii de metrou

de: Bogdan Cristea
16 11. 2015

În această zi, în urmă cu 36 de ani, era deschisă prima magistrală de metrou din capitala României.

Conform anumitor informații, prima oară când s-a pus problema construirii unei linii de metrou în București ar fi fost în anul 1909. Site-ul B365 menționează că între anii 1909 și 1910, s-au purtat negocieri cu belgienii de la Siemens & Halske pentru concesionarea construirii liniilor de tramvai. Inginerii Dimitrie Leonida și Elie Radu ar fi propus construirea metroului, deoarece sumele cerute de firma belgiană pentru liniile de tramvai ar fi fost mai mari decât costurile metroului.

[related]

Și Miron Cristea, prim-ministru al României în perioada interbelică, ar fi propus construirea unei linii de metrou, însă planurile acestuia au fost amânate datorită celui de-Al Doilea Război Mondial. În urma conflagrației, România a adoptat regimul comunist, care a demarat lucrările abia în anual 1979, la îndemnul lui Nicolae Ceaușescu.

Primul tronson al Magistralei I a fost pus în funcțiune pe 16 noimebrie, însă acesta nu a început să primească pasageri decât trei zile mai târziu.Primele șase staţii de metrou construite au fost Semănătoarea (actuala Petrache Poenaru), Grozăveşti, Eroilor, Izvor, Piaţa Unirii şi Timpuri Noi, tronsonul având o lungime totală de 8,1 kilometri.

În mod interesant, în prima etapă a lucrărilor, ritmul de construcție a fost de doar 2 km pe an dar. Apoi, acesta s-a dublat la 4 km pe an şi a rămas la același nivel până la încheierea lucrărilor. Ritmul era mult mai bun decât media înregistrată pe glob. Din câte se pare, doar metroul din Ciudad de Mexico a fost construit mai repede: 5,5 km pe an.